piatok 26. septembra 2014

RECENZIA : Život hore nohami Jo Plattová

„... perfektné miesto, perfektné šaty, perfektné kvety, stoosem hostí – a jeden úplne dokonalý potkan.“

Rosalind všetci poznajú pod nie práve najlepšou historkou. Od vtedy ako jej nastávajúci doslova zdrhol spred oltára, ju každý ľutuje a vypytuje sa, či je v poriadku... Sama Rosalind sa úplne opúšťa, podlieha smútku a okrem práce, rodiny a priateľov obmedzuje ešte aj hygienu a začne ako odmietnutá žena, strácať sebavedomie.
Rosalind sa spolieha, že sa všetko zmení, keď sa presťahuje z Londýna do St. Albansu. Tam sa zoznamuje s novými ľudmi, kde nastúpi ako spolumajiteľka v kníhkupectve Chapters.
A ako bonbónik jej jedného dňa zaklope na dvere chlap zarastený ako opica, menom Daniel, s obrovskou kyticou kvetov, ale s nepríjemnou správou. Je tento deň kedy sa všetko v Ros zlomí a nastane deň zmeny?

Život hore nohami je milá, jednoduchá, romantická kniha. Dej nie je ani veľmi zamotaný, ani neprekypuje veľkým množstvom emócií a nečakajte ani z tej romantiky nejakú extrémnu bombu. Táto kniha je totiž taká pravá oddychovka. Žiadne rozmýšľanie, žiaden plač, sem tam vtipný výrok a zapiť to chutným čajom. Začiatok môže čitateľa dosť nudiť, pretože autorka preťahovala scény, kedy to vôbec nebolo potrebné. No akonáhle v deji nastala zmena, v podobe presťahovania sa hlavnej hrdinky do iného prostredia, začal byť príbeh naozajstnou pohodičkou.

Hlavná hrdinka bola vykreslená ako ohrdnutá ženská, ktorá naozaj nejaví záujem o nič, avšak krásne sa počas príbehu dostávala do popredia, keď zo seba striasala osudný, nepríjemný deň. Autorka vykreslila jej povahu veľmi zvláštne. Podrezaný jazyk, v jej prípade bol dobrou voľbou a aj to, ako sa vedela vo viacerých situáciách krásne vynájsť  a popravde tým pádom som čakala, že bude aj rozumná. Bohužiaľ si nedokázala spájať viaceré veci a tým pádom na mňa nepôsobila práve inteligentným dojmom. Klasicky by som povedala, že to bolo v niektorých scénach dosť umelé a nereálne.
Vedľajšie postavy do polovice knihy tiež neboli veľmi dobre vykreslené, nakoľko som sa nevedela ani na jednu upnúť a premýšľať nad ňou, súcitiť s problémami a neskutočne sa mi plietli mená. V určitej časti deja sa to však ustálilo a mám pocit, že viacero postáv začalo riešiť naraz svoje problémy a vtedy sa mi viac vryli do pamäti. 

Do polovice knihy to teda nebolo nič moc, no potom akoby dostala autorka nejakú vlnu dobrých nápadov a príbeh napredoval rýchlejšie a prestal sa tváriť umelo. Aj to písanie bolo také ľahšie, akoby sa autorka zrazu doslova pri písaní uvoľnila. Niekedy som mala pocit, akoby bola kniha akousi optimálnou zmeskou, všetkých romantických komédií, ktoré som videla. Napadá ma Denník Briget Jonesovej či Sex v meste. Trošku ma mrzí vysvetlenie prečo potkan utiekol a ako to mohla autorka buď ešte rozvinúť, poprípade viac vysvetliť. Ale však dobre, pri romantickej komédií nepotrebujete kopec vysvetľovačiek, ale atmosféru. 

Koniec koncov bola kniha milým rozptýlením a je vynikajúca na čítanie pred spaním. Odporúčam všetkým tým, ktorí majú radi romantické komédie všeho druhu.

Prečo áno?
  • jednoduchý dej
  • vtipné pasáže
  • nenásilná romantická zápletka
Prečo nie?
  • ťažko rozbiehajúci sa začiatok knihy
  • pamäť na vedľajšie postavy
  • nerozvinutá konečná odpoveď na otázku, zo začiatku príbehu
Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Ikar a knihu si môžete kúpiť na tomto mieste.

2 komentáre:

  1. Pekná recenzia :) ! O tejto knihe som chvíľu premýšľala, ale nakoniec som si vybrala inú.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vieš čo? táto kniha bola u mňa úplne prvoplánová. Ani anotáciu som nečítala, takže to malo byť také prekvápko ale celkom milé

      Odstrániť