nedeľa 12. februára 2012

Ako napísať recenziu na knihu...

Dostala som mail, kde mi čitateľka dala otázku ako má začať písať recenzie. Niekoľkokrát som dokonca zbadala, že pri štatistikách môjho blogu bolo veľa krát spomínaná vo vyhľadávači práve veta : "Ako napísať recenziu na knihu" . Tak som sa rozhodla pre malý manuál čo by taká recenzia mala obsahovať.



Čo by recenzia mala obsahovať?

  • krátky obsah ( neprezradiť nič dôležité z deja, recenzent by mal myslieť na to, že ten kto jeho recenziu číta, si možno danú knihu chce kúpiť a chce len poznať názor, nie spoilery )
  • analýza deja alebo tiež kritika ( klady/zápory - čo bolo na deji dobré a čo zasa pokuľhávalo resp. čo sa teda nepáčilo )
Postupnosť recenzií je individuálna, ale čo by ste do nej mohli obsiahnuť?
  • informácie o autorovi ( čo študoval, ako sa začala jeho kariéra autora, čo ešte napísal... )
  • porovnávanie s inými knihami ( v niektorých príkladoch recenzií je to plusom... konkrétne ja sa tomu vyhýbam kvôli názoru, že každá kniha je iná a konkrétny autor nepíše kópiu iného diela, ale niečo svoje.... no niektorí čitatelia ( fanúšikovia sérií ) to žiadajú a chcú vedieť, či sa daná kniha napr. podobá na VA alebo HG a podobne )
  • osobné poznámky ( kde som si knihu kúpila, či ktoré vydavateľstvo mi poskytlo recenzný výtlačok a pod. )
  • spomínaná kritika deja, vedľajších a hlavných postáv ( čo bolo dobré, čo klišé, ktorá postava mala dobrý charakter... )
  • odporúčanie pre akú konkrétnu vekovú hranicu je kniha dobrá
Čo v knihe vyšetriť?
  • jazyk v akom je písaná ( pokiaľ čítate v samozrejme v inom jazyku :D )
  • pravopis, preklad ( vadia vám niektoré slovné spojenia, alebo gramatické chyby? Aj to môžete do recenzie zakomponovať )
  • v ktorej osobe je kniha písaná
  • hodnotenie obálky

Ďalej treba prihliadnuť pre akú vekovú kategóriu je blog či web písaný, pretože je iné napísať recenziu pre 13-25 ročných a zasa iné pre 30-50 ročných. K tomu samozrejme prihliadať na slovné spojenia, aké používate. Keby si napríklad prečítal 60 ročný dedko moju recenziu, asi by zavrtel hlavou a pomyslel si o mne, že som diablovo dieťa :D.
Ďalším mojím odporúčaním je, robiť si poznámky počas čítania a hlavne nepísať recenziu bezprostredne po prečítaní knihy. Myšlienky totiž aspoň v mojom prípade potrebujú zjednotiť a trošku si to premyslieť a písať postupne, aby som nezabudla na veľa vecí, ktoré ma napadnú neskôr. To je ale individuálne. Stalo sa samozrejme aj mne, že som bola plná pocitov z knihy a potrebovala som to dostať zo seba v momente dočítania knihy, ale nakoniec som si búchala hlavu o stenu, že som mohla ešte napísať hento a tamto.... Takže napísať a možno nechať otvorenú a na druhý deň vás napadnú detaily, ktoré stačí len zakomponovať už do rozpísanej recenzie. Recenzia by mala byť taká AKURÁT, ani dlhá ani krátka, výstižná a neprekomponovaná, aby prípadný čitateľ nezavrel váš blog či web po prvom odstavci s tým, že sa mu to proste nechce čítať.
Recenzia je názor jednotlivca, takže sa stránte slov to určite bude pre vás to najlepšie a to si kúpte a tým podobné.... Recenzia, nie je dílerstvo. Recenzia je odporúčanie knihy, je navnadenie na knihu, je poskytnutie názoru pre niekoho, kto si danú knihu chce kúpiť.

Dúfam, že som nezabudla na nič... Samozrejme, že nemusí obsahovať presne toto všetko čo som napísala ( ani ja to nedodržiavam ), stačí si nájsť nejaký štýl a nejak si ho dodržiavať a časom sa zlepšovať. Ja tiež nie som majster a učím sa každou novou recenziou. Toť vsjo :)


18 komentárov:

  1. Myslím, že jsi to pěkně shrnula. :) Já též zastávám názor, že recenze by neměla být celá ze 3/4 pouhý výpis obsahu knihy, ale hlavně názor, pocity a dojmy samotného recenzenta. Sáhodlouhé recenze popusující téměř jen děj a na konci kratičké shrnutí dokáží mnoho čtenářů odradit. A recenzent by si měl uvědomit, že psát něco, co ho samotného číst nebaví, asi nebude nejlepší. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem....Verush to je pravda, ale zasa čo ak sa recenzentovi nepáči kniha, ktorú dostal ako recenzný výtlačok a mal by urobiť recenziu.... ale to už je o inom :)

      Odstrániť
  2. Ja osobne dej do recenzie zakomponujem málokedy. Na to je tu predsa anotácia, skôr len spomeniem prostredie a nejaké zaujímavosti.
    A ešte jadnu vec by mala mať dobrá recenzia - nesmie byť pridlhá! Myslím, že nikto nečíta dlhé recenzie. Samozrejme ak nemáte výnimočne vtipný štýl alebo zaujmete nejako inak:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dnes som objavila tvoj blog. Skôr, ako som sa začítala do prvého článku, zostala som v nemom úžase nad jeho dizajnom. A to poznám službu blogspot ako vlastnú dlaň :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. téda no ja zasa s blogspotom bojujem ako sa dá :D a stále len objavujem :D.... tento dizajn mi urobila Sue z http://secretworld-of-deepsoul.blogspot.com/ a Mimi z http://mimin-svetknih.blogspot.com/ - šikovné to babizne :)

      Odstrániť
  4. ak si sa rozhodol písať recenzie tak pokojne ich zverejni na http://recenzieknih.sk , budem ti povdačný

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ďakujem veľmi mi to pomohlo, ináč na tvoj blog som narazila náhodou a odvtedy ho navštevujem pravidelne, vďaka tebe mi napadlo založiť si blog a tiež písať recenzie, aspoň využijem moju posadnutosť knihami :D PS si asi môj najväčší vzor :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za milé slová. Som veľmi rada, že som ťa inšpirovala k blogovaniu. Len tak ďalej :) Pozerám, že máš rada Annu :)...

      Odstrániť
    2. ale hej mám :) ale asi najradšej mám teraz novinky fantasy :) ináč ďakujem že si bola na mojom blogu veľa to pre mňa znamená :) PS aj teba šlo poraziť keď si dočítala MESTO KOSTÍ a nemala si MESTO POPOLA :D ?

      Odstrániť
  6. Ahoj, a keď mám písať recenziu na odbornú knihu, tak mám ako postupovať? ja som recenziu nikdy nerobila, takže som z toho trošku viac mimo :) Tak ak by si vedela, ako postupovať pri odbornej literatúre, tak by som bola vďačná za pomoc:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. fúha čo sa týka odbornej literatúry, to ti veľmi asi nepomôžem... možno by si tam mohla zakomponovať ako môžeš zúžitkovať knihu v praxi, alebo v čom ti pomohla...

      Odstrániť
    2. Aha dobre teda, ďakujem pekne :)

      Odstrániť
  7. Prečo ľudia, ktorí sa venujú čítaniu, písaniu nevedia správne napísať: niekoľkokrát, niekoľko ráz? každý v tomto robí chybu a ja nechápem prečo, však to nie je až také ťažké na zapamätanie, či? Prosím opravte si to aj Vy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za upozornenie. Občas sa chybička pritrafí. To sa stane.

      Odstrániť
    2. Ja by som ešte dodala, že je treba dať si pozor na "Napadlo mi, napadne Vám". Napadlo MA, napadne VÁS je nesprávne :)

      Odstrániť
  8. zaujímalo by ma ako je to s citáciami? je možné v recenzii citovať autora hlavne ak sa jedná o odborné dielo?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Citácie by mali byť všade, inak je to brané ako plagiátorstvo.

      Odstrániť
  9. Pekný deň prajem. Ako postupovať s recenziou na knihu "učiteľ a žiak", keď je to všetko o budovaní vzťahov a učení sa navzájom chápať....

    OdpovedaťOdstrániť