nedeľa 11. novembra 2012

RECENZIA : Obchodníci s nádejou Miroslava Varáčková

anotácia : Musela som si zmeniť meno, presťahovať sa a zabudnúť na predchádzajúci život. Musela som padnúť pod ťarchou kríža a nanovo sa postaviť. Musela som sa vzoprieť vlastnej identite. A to všetko len kvôli nim!Jediné, čo mi zostalo, bola nádej, že človek, ktorého tak zúfalo milujem, prežije.

Život maturantky Júlie sa od základov zmenil potom, čo jej zahynuli rodičia, a ona sa musí vyrovnať s novou situáciou. V ťažkom období spoznáva Matúša, vybuduje si s ním vzťah a pokúša sa myslieť pozitívne. Je tu však niečo, čo jej nedovoľuje poriadne dýchať. Desivé predtuchy, zvláštne znamenia a akési pomyselné čierne mračno, čo sa nad ňou vznáša, sú predzvesťou nezvratných udalostí.
Začína sa vypĺňať temné proroctvo kráľovnej zo Sáby?
Júlia si až neskoro uvedomí, že svojím vzťahom vystavila riziku smrti nielen seba, ale i ľudí naokolo. Ešte stále však ani len netuší, akú obrovskú moc môže mať náboženská sekta so sídlom v Taliansku...
Príbeh je čiastočne inšpirovaný skutočnými udalosťami.

Mirka Varáčková má už medzi autormi na Slovensku urobené dobré meno. Svedčí o tom fakt, že každou jej vydanou knihou narastá aj okruh jej čitateľov, ktorí doslova bažia po jej knihách. A veru nestalo sa raz, že bola v rebríčku najpredávanejších či najželanejších kníh na SK.

Obchodníci s nádejou je v poradí tretia kniha, ktorú som od tejto autorky čítala. Kým z knihy Anjeli noci som bola nadšená a kniha Prežila som svet nemohla byť lepšia slovenská dystópia, po knihe Obchodníci s nádejou som zmätená.
Námet bol skvelý a aj keď som vedela podľa anotácie, že sa to bude uberať zápletkou sekty, ani by ma nenapadlo, ako ju tam chce zakomponovať. Júlia, Džul alebo Juli hlavná hrdinka knihy je stelesnením utrpenia. V poslednom období to nemala naozaj ľahké a od smrti jej rodičov, nástupom do novej školy, zažívala v knihe jeden šok za druhým. Páčilo sa mi ako sa autorka vyhrala s víziami budúcnosti, celá tá história ako kráľovnej zo Sáby a indície, ktoré boli niekoľko krát v knihe umiestnené v podobe napr. uspávanky na dobrú noc v podaní Júliinej mamy. To bolo tak pekné... Dokonca už viem, aké knihy autorka uprednostňuje a viem, že jej obľúbené knihy sú Zlodejka kníh a Peter a Lucia. Tlačila ich do príbehu a do zmieňovaných indícií ako sa len dalo a to sa jednoducho nedalo nevšimnúť si.
Ďalším plusom knihy bol tajomný Matúš, od ktorého som od začiatku knihy naozaj nevedela čo vlastne čakať a jemná romantika v príbehu to len utvrdila. Bolo to nenásilné a pekné a jemné. No a teraz k veciam, čo mi na knihe vadili.
Príliš depresívne opisy myšlienok hlavnej postavy dej zbytočne naťahovali. Dovolím si tvrdiť, že bez niektorých predĺžených schyzofrenických Júliiných myšlienok, by bola kniha o štvrťku kratšia. Ja som potrebovala vedieť ako sa to bude v príbehu ďalej odohrávať, no kým som sa dopracovala k akým takým informáciám, musela som sa prehrýzť cez niekoľko depresívnych opisov Júliinho rozpoloženia. Pritom to bolo stále o tom istom ( komu dôverovať, ako to bolo pred časom, má ju rád, čo od nej chcú ???....). Bohužiaľ tak som to z tejto knihy cítila. Naopak keď hrdinka uvažovala dopredu a v deji boli hádanky, ktoré bolo za potreby rozlúštiť, bolo to úplne skvelé. Preto tvrdím, že som z knihy zmätená. Kým v jednom momente mi kniha pripadala úplne skvelá v druhom momente, akoby sa autorka pozabudla a nechala až príliš prúdiť negatívne myšlienky. Menej je niekedy viac.
Posledných 50 strán všetko zachránilo. Akcia akcia a znova akcia. Konečné rozuzlenie bolo veľmi napínavé a žrala som každú stranu. Toto mi asi chýbalo v ostatku knihy, kde tej akcie bolo žalostne málo. V niektorých scénach som jednoducho potrebovala vidieť viac pohybu. Netvrdím, že je kniha zlá, ale od Mirky som zvyknutá na inú kávu. Obchodníkov s nádejou by som odporučila nielen milovníkom Mirkiných kníh, ale tým ktorí bažia po tajomne a hádankách.

pol mesiačika