streda 24. júla 2013

RECENZIA : Rekviem Lauren Oliver

• originálny názov : Rekviem (Delirium #3)
  • počet strán : 328
  • vydané na SK : 2013 CooBoo

anotácia : Lena je v srdci revolúcie. Bojuje proti spoločnosti, ktorá prehlásila lásku za chorobu. Ale Divočina dávno nie je tým bezpečným prístavom, čo bývala, pretože vláda sa rozhodla rebelov zlikvidovať. K tomu má Lena hlavu a srdce celkom naruby, pretože sa vrátil niekto, o kom si myslela, že ho navždy stratila. Rekviem rozpráva striedavo Lena a jej najlepšia priateľka Hana. Dievčatá, ktoré síce žijú vedľa seba, no delí ich celý podivný svet. Nájdu k sebe opäť cestu? Ako skončí príbeh o láske, ktorá je zakázaná tým najhorším spôsobom?

Posledná časť... už je koniec... Mám to za sebou, ale musím povedať, že som trošku sklamaná. Prvá kniha Delírium bola pre mňa nádherná. Lauren prišla s dystopickým príbehom, kde je láska choroba. Zhltla som ju na posedenie a nedočkavo som čakala na Pandemónium. S týmto dielom som bola spokojná, ale stále som mala pocit, že kniha nie je až taká dobrá ako Delírium. No a čo kniha Rekviem?
Popravde kniha sa vliekla strašne pomaly. Žiadna akcia, žiadne vzrúšo a Lena s Julianom boli taký presladení, že ma boleli zuby. Medzitým tam stihol prejsť milostný trojuholník ( ktorý v poslednom čase v knihách naozaj nemám rada - už som naň doslova alergická ). Ešteže v tomto diele sa striedajú pohľady Leny a Hany. Hana totiž bola totálne nečakaným spestrením. Na jej kapitoly som sa potom už dopredu tešila. Bolo zaujímavé čítať, čo prežíva ona, akým smerom sa jej život uberal a hlavne čo cíti, keď sa čo chvíľu má stať pravou rukou jedného z najdôležitejších ľudí. Lena popri nej so svojím príbehom zaostávala.

Mama, mama, ulož ma do postele,
nedôjdem domov, mám rany na tele.
Stretla som Ilegála a naletela mu na sladké reči,
vyčaril úsmev a teraz mi srdce už nič nevylieči.

No prišlo aj na ňu a tak sa stalo, že dej zrazu naberal na obrátkach. Lauren Oliverová sa nezaprela a hodila do deja rukavicu a rozohrala hru. Ako vždy, pri jej knihe som netušila čo sa chystá urobiť a keď som sa už už tešila na ohromný Happy End .... nič .... ani ťuk. Na jednej strane ma teda koniec dosť naštval  . Bolo to akoby jej niekto zobral pero pri písaní a povedal, " stačí Lauren, teraz napíš bodku a The end!". No na strane druhej... A prečo nie? Všetci na záver sérií žijú šťastne až kým nepomreli, alebo sa aspoň všetci v pokoji zmieria so situáciou, tak prečo neurobiť niečo neočakávané?
V konečnom dôsledku všetky vzťahy uzatvorila, no po poslednej kapitole vo mne vrie myšlienka, že by som si rada prečítala epilóg o päť rokov neskôr. Jednoducho táto kniha nie je uzavretá a nie toto ma naozaj nepotešilo.

"Vezmite si zbrane, nože - čokoľvek máte. Ale nezabudnite, že boj je až posledná možnosť. Nerobte nič, kým Vám nedám signál, dobre? Nikto sa ani nepohne. Nikto nebude dýchať, nezakašle, nekýchne si ani neprdne. Je to jasné?"

Lauren Oliverová v písaní ale niečo nevie. Kto by to bol povedal? Ľúbostné scény, zmierovacie scény, kamarátske scény a dôkladne domyslieť každý dialóg to áno, ale čo sa týka bojových scén, tie vyzneli jej písaním zvláštne. Normálne mi nepasovali. Vie totiž viac prepracovať psychiku postáv a rozvíjanie postáv v príbehu, než bitky, nepokoje a vojnové plány.
Páči sa mi, že CooBoo zachovalo obálky kníh v pôvodnej podobe, keďže Amíci sa rozhodli vydať knihy v inom prebale. Inak páčil sa mi nápad ako spravili súťaž " Staň sa tvárou Rekviem !" Vyhrala Jana Vepřeková a to nemohli vybrať lepšie. Naozaj pekné.

Plusy série :
  • rozdelené kapitoly ( Delírium - začiatok kapitol úryvky z knihy Bzz, Pandemónium - predtým a potom, Rekviem - Lena a Hana )
  • zvraty, zvraty a počkať.... zasa zvraty