nedeľa 30. októbra 2011

RECENZIA : Erebos Ursula Poznanski

• originálny názov : Erebos
  • počet strán : 328
  • vydané na SK : 2011 Fragment

anotácia : Triler, pri ktorom vám v žilách tuhne krv… Erebos je počítačová hra s prísnymi pravidlami. Toho, kto ich poruší čaká krutý trest, alebo…smrť. Erebos , ale dokáže splniť aj tie najtajnejšie priania. Ako je možné, že hra o každom všetko vie? Čo vlastne Erebos chce? O dobrú hodinu neskôr sa inštalácia dokončila na sto percent. Nick chcel už nahlas jasať, v tom okamihu však obrazovka sčernela. A čierna ostala. Nič nepomáhalo. Ani poklepkávanie na kryt počítača, ani nijaká kombinácia klávesov, ani výbuch hnevu. Obrazovka neukazovala nič iné, len neúprosnú temnotu. Krátko predtým, ako Nick rezignovane stlačil tlačidlo reštart, sa však predsa len niečo stalo. Z temnoty sa vynorili červené písmená, slová, ktoré pulzovali, akoby zásobovali krvou a životom skryté srdce. "Vstúp. Alebo sa vráť. Toto je Erebos."

Dej :

Nick je obyčajný chlapec, ktorý chodí so školy a hráva v basketbalovom mužstve, stretáva sa  s kamarátmi a má platonickú lásku. V škole, ktorú navštevuje, začína putovať z rúk do rúk zvláštne DVD. Nickovi kamaráti a ostatní zo školy sa začínajú správať čoraz zvláštnejšie... V laviciach tried chýbajú žiaci, tí, ktorí pred tým o seba nezakopli sú zrazu najlepší kamaráti a Nick čoraz viac túži po tom, ako sa dostať k tomu DVD, pretože vie, že práve to čo je na ňom, je odpoveď na otázku, čo sa to vlastne na škole deje.

Keď je DVD v Nickových rukách, napäto ho vloží do počítača a otvára sa mu počítačová hra menom EREBOS. Hra je úplne iná, než doteraz poznal. Erebos totiž presne vie, kto Nick je, vie po čom túži a za to, že sa jej zaviaže mlčanlivosťou, ju môže hrať koľko chce. No je v tom jeden háčik. Nesmie nikomu o hre nič povedať, s nikým sa nesmie o nej rozprávať a keď mu hra sľubuje vyššie úrovne za to, že pre ňu urobí niekoľko služieb mimo hry ( v naozajstnom svete ), začína to byť viac než podozrivé. Ak Nick poslúchne posla v hre splní mu čo si Nick zmyslí, no ak neuposlúchne hra končí.

Učitelia a študenti, ktorí do sveta Erebosu nie sú zasvätení sú zvedaví, no nikto im o hre nič nechce povedať. Všetko je zrazu komplikované, na škole sa stávajú čoraz zvláštnejšie okolnosti, začína to byť celé nebezpečné a už teraz je jasné, že tá hra niečo chystá....

Čo sa skrýva za záhadnou hrou, ktorá všetkých drží za monitorom a ktorá núti všetkých poslúchať poslove príkazy? Je možné, že hra skutočne žije? A čo má Erebos v skutočnosti za lubom?

Za matnou obálkou v mäkkom prebale ma čakal príbeh, pri ktorom som naozaj nemohla dýchať. Autorka nám predstavuje dokonalo prepracovaný svet počítačovej hry Erebos. Zaujímavý príbeh, kde sa preplietali scény, kde som mola prečítať dokonalo opísaný svet hry, čo viedlo k dokonalej predstavivosti toho, čo sa v príbehu odohráva a skutočného sveta na škole, kde má Nick všetko po čom obyčajný teaneger túži.
Dej je svieži, postupne naberá na grádoch, takže odložiť knihu, je veľmi ťažké.

Keď sa nad tým tak zamyslím, mnohí mladí ľudia sú naozaj nacapení na počítačoch od rána do večera pri nejakej hre. Ak sa chcú pohnúť o level ďalej poslúchnu hru, ktorá im káže ako to majú urobiť... No len na chvíľu si predstavme, že by bola tá hra ako Erebos, ani nechcem vedieť k čomu by to viedlo... Počítačové hry ako také, na svete narobia už teraz z mnohých detí masových vrahov. Smutná realita tejto doby.

Postavy, tak ako dej samotný sa pekne rozvíjali a sledovať hlavnú postavu a odhalovať s ňou tajomstvá Erebosu bolo neskutočne dobre napísané. Čo je realita a čo je fikcia a kedy si to človek má uvedomiť, aby sa nestalo presne, to čo v tejto knihe?

Erebos je hra,
pozoruje ťa,
rozpráva sa s tebou,