nedeľa 9. októbra 2011

RECENZIA : Leviatan Scott Westerfeld

anotácia : První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé. Odehrává se v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na Rachoťáky, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a Darwinisty, jejichž hybridní “potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alex, utajený levoboček nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska a tam se s eznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane plavčíkem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů závislých na vodíku a všelijakých jiných potvor, díky níž je neporazitelná.

Dej :

Zmiešanec budúcnosti a minulosti. Tak by som charakterizovala román Leviatan. Svet v roku 1914, kedy sa schyľuje k prvej svetovej vojne, je celkom iný ako ho poznáme z historických kníh. Svetové mocnosti sa totiž rozdeľujú na industriálov ( Rakúsko - Uhorsko a Nemecko ), ktorí využívajú obrovské bojové mechanizmy, stroje s nohami, strelivo a darwinovcov ( Británia ) . Tí pomocou Charlesa Darwina, ktorý objavil tzv. vlákna života, využívajú k bojom všakovaké živočíšne druhy.


Všetko sa začne toho večera, keď v Sarajeve zavraždia následníka rakúsko - uhorského trónu arcivojvodu Františka Ferdinanda spolu s jeho manželkou. Ich synovi Alekovi sa od tohto momentu zmení život. Keďže hrozí nebezpečenstvo aj jemu, musí utiecť. S tým mu pomáha pár verných služobníkov a obrovský bojový stroj Hromovládca.

V tom istom čase nastupuje Deryn Sharpová, do britského námorníctva. Keďže ženy v tom čase nemohli vstupovať do armády, Deryn sa vydáva za chlapca a stáva sa z nej Dylan Sharpe. Dokonalý podvrh ju dostane až ku skúške letu na medúze Haxley. Počasie sa rázom zvrtne a Deryn ( Dylan ) je unášaná vetrom, až kým ju nezachráni obrovská masívna vzducholoď. No Leviatan nie je len tak hocijaká vzducholoď. Je to doslova celý ekosystém v jednom lietajúcom monštre.

Cesty Aleka a Deryn sa stretávajú v neutrálnom Švajčiarsku, kde jeden druhému zachraňujú život. Ako by vyzeral svet, keby boli úžasné vynálezy z hlavy Scotta Westerfelda zmiešané s históriou, kedy sa to schyľovalo k prvej svetovej vojne?

Moje pocity :


Na knihu Leviatan som si brúsila pazúriky už od prvých recenzií od českých blogeriek. Jeden nákup v kníhkupectve ma nenechal chladnou a keď som túto knihu videla takú osamotenú, jednoducho som si ju musela kúpiť.

Kým som nečítala túto knihu možno nikdy by som nebola povedala, že som tento žáner už čítala. Keby som nečítala túto knihu, Jules Verne by bol zaprášený v mojej poličke a čakal by, kedy konečne znova prečítam jeho skvelé romány. Áno táto kniha totiž nesie veľa podobných znakov ako Verneovky a teda Scott Westerfeld vôbec neurobil zle, keď sa vybral práve touto cestou.

Celý príbeh je nesený v období, kedy sa schyľuje k prvej svetovej vojne a veľa udalostí, ktoré autor do tohto príbehu vsadil sa skutočne odohrali. Až na fantáziu, ktorú do tejto knihy autor vniesol. Mechanické obludy a spletence rôznych zvierat ako bojových strojov, bolo ako dostať moje malé chlapčenské ja ukrývané niekde hlboko vo mne, do vytrženia. Priznávam, ak máte tendenciu chapčenskú literatúru hodiť bokom, nie je to nič pre vás. Na konci knihy sa dostaneme aj ku romantickej zápletke a takýchto udalostí v je v knihe naozaj minimum a vôbec by mi nevadilo, keby tak ani žiadna nebola. Pri rozmýšľaní nad tým všetkým na romantiku ani podľa mňa nebolo v knihe dosť času.

Fantázia autora je nádherne doplnená úžasnými ilustráciami Keitha Thomsona a popravde veľmi mi pomáhala. Niektoré opisy Westerfelda boli totiž až priveľkým sústom a nebyť nádherných kresieb, asi by som ani len netušila, ako niektoré stroje vyzerajú. Knihe dávam štyri mesiačiky. Jeden mesiačik dole dávam preto, lebo Deryn ako postava mi vôbec nesadla a niektoré situácie s ňou som vnímala skôr ako utrpenie a len som sa modlila, aby sa dej presťahoval znova k Alekovi.

Sláva žánru steampunk !!!!



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára