piatok 14. októbra 2011

RECENZIA : V zajatí snov - Precitnutie Lisa Mcmannová

originálny názov : Wake
počet strán : 214
vyšlo na SK : 2011

anotácia : Temné sny prichádzajú! Sedemnásťročná Janie sa noc čo noc dostáva do cudzích snov, ktoré odhaľujú odvrátenú stránku ľudského života. Janie sa nemôže nikomu zdôveriť - neuverili by jej a mysleli by si, že sa zbláznila. A tak žije so svojou schopnosťou ako s prekliatím, ktoré nedokáže ovládať. Raz sa Janie prepadne do nočnej mory, z ktorej jej stuhne krv v žilách - prvý raz nezostáva v niečej zvrátenej duši len pozorovateľkou, ale stáva sa aj účastníčkou...

Dej :


Janie už od malička trápia sny.  Každý mal už niekedy nočnú moru, vstal spotený a poriadne roztrasený. No ona prežíva sny druhých.  Predstavte si, že si čítate v knižnici knihu a zrazu doslova ochrniete, prestanete vidieť a zjaví sa vám sen dákeho študenta, ktorý zaspal niekde v kúte nad knihou. Navyše povedať niekomu čo sa s ňou deje, by bolo, ako si rovno vypísať lístoček do blázinca. Tak kto by jej mal pomôcť? Jej matka a zároveň večná alkoholička, ktorá celý dej v podstate prespí alebo jej kamarátka Carrie, ktorá má od malička stále tú istú nočnú moru a pri každej návšteve ju musí Janie v nej sprevádzať? No možno sa to podarí Cabelovi, chlapcovi od vedľa s pochmúrnou a nie práve najlepšou minulosťou. Kto vie?  Možno že nie je vôbec taký,  ako sa o ňom hovorí a možno Janie končene nájde spriaznenú dušu.  Ako to s nimi dvoma dopadne si už budete musieť prečítať sami. Je naozaj Janie prekliata a musí sledovať sny druhých?



Moje pocity :


Kniha je písaná v denníkovej forme. Dátumy, časy mi celkom liezli na nervy, keď pri čase 23.36 bola jedna veta „ čo to znamená?“ pri čase 23.39 zasa len jedna veta „Stále tomu nerozumiem.“ A následne 23.58 opäť ( kto by to bol povedal ) len jedna veta „ Ani trochu.“ Namiesto toho, mohla všetky tri vety dať do jedného časového ohraničenia. No možno to chcela akoby okoreniť, len v mojom prípade to bolo skôr odradenie.
Ďalšia vec, ktorá vo mne nezanechala až tak dobrý dojem bolo, že je kniha písaná v tretej osobe v prítomnom čase. No naozaj bohužiaľ, na toto sa ťažko zvyká. A podľa mňa to znie doslova strašne.
Naopak veci čo sa mi v deji páčili bol celý ten výmysel so snami. Super nápad. Len si to predstavte vchádzať niekomu do snov. Apropo aj napriek tomu, že štýl písania tejto autorky nie je moja šálka kávy, je kniha dosť pútavá, čo svedčí o tom, že som ju prečítala za jedno poobedie a jeden večer. Dej ma proste chytil a kým som knihu nedočítala, nedokázala som ju odložiť na nočný stolík. Asi preto som rozmýšľala nad hodnotením dosť dlho. 

Čo sa týka postáv som trošku sklamaná. Janienina matka sa objavuje v deji strašne málo, keďže vo väčšine prípadov spí po tom, čo sa opije pod obraz boží, takže sa Janie musí o domácnosť starať sama. Carrie je svetlý bod príbehu. Janienina kamoška sa prisťahuje, keď je ešte dej umiestnený na dobu, v ktorej je Janie ešte dieťa. Psychická opora z jej strany je jediné čo Janie drží ako tak na uzde. Cabel je typ hrdinu, ktorý sa celý dej mení. Od úplného outsidera sa z neho stáva príťažlivý mladý muž, ktorý láme dievčenské srdcia a to ste ešte nečítali akú má prácu. No nemiluj ho. A nakoniec hlavná postava tohto príbehu Janie.. Z každého ohľadu je dokonalá, všetko má pod palcom, má výborný prospech v škole, snaží sa pomáhať a aj žiarlivosť neprejavuje nejakými histerickými emóciami. Ja som tam potrebovala nejaký zvrat a toto bolo všetko predvídateľné od začiatku do konca.

V zajatí snov je prvá kniha zo série. V zajatí snov – Precitnutie vyšlo v angličtine pod názvom Wake, druhá kniha sa volá Fade a tretia posledná Gone. V Amerike je táto séria veľmi obľúbená 


Po dlhom uvažovaní dávam knihe 3,5 mesiačika. Nenadchne a nevyvedie vás zmiery, no ako príjemné spestrenie večera môže byť. Ďakujem vydavateľstvu Fragment za zaslanie recenzného výtlačku.

a pol mesiačika

Ak vás táto recenzia zaujala a knihu si chcete kúpiť, môžete tak urobiť tu.




3 komentáre:

  1. Ahoj, ja som tiež knihu prečítala veľmi rýchlo cca 6 hodín :D aj s prestávkami,

    s tými časovými údajmi máš úplnú pravdu, mne tiež dosť liezli na nervy tie dlhé časové skoky, podľa mňa sa to dalo vymyslieť aj lepšie ...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mne sa tá kniha veeeeľmi páčila, totálne som sa do nej vcítila, tiež som nemohla prestať čítať... čítala som ďalej, ďalej a ďalej. Mne tam tie skoky ani veľmi nevadili....

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Velmi dobra kniha mam dve casti cakam na tretiu

    OdpovedaťOdstrániť