sobota 28. januára 2012

RECENZIA : Prekliatie vlkov Andrea Cremerová

• originálny názov :  Wolfsbane
  • počet strán : 333
  • vydané na SK : Ikar 2011
anotácia : Magický svet, ktorý vo svojom románe vytvorila americká autorka Andrea Cremerová, je krásny, ale aj nebezpečný. Má nemenné, prísne zákony a život sa odnepamäti riadi podľa nich. Dobro a zlo však zvádzajú nikdy sa nekončiaci boj... Koľko skúšok prežije láska? Keď sa Calla Torová preberie v dúpäti svojich zarytých nepriateľov Stopárov, nepochybuje, že jej dni sú spočítané. Jej vynútený svadobný obrad s alfa samcom Renom sa skončil katastrofálne. Calla Rena aj vlastnú svorku opustila a záhadného priateľa Shaya v strachu o jeho život premenila na vlka. V knižnici na Panstve jarabín, v dome Shayovho strýka, ich však obkľúčili a Calla sa ocitla v rukách nepriateľských Stopárov. V omámenej mysli si zachovala obraz Shaya, ako ho, vo vlčej podobe a bezvládneho, odnášajú Ochrancovia nevedno kam. Callina situácia sa zdá beznádejná, ale potom jej Stopári dajú lákavú ponuku – okrem odhalenia tajomstva súvisiaceho s dávnou minulosťou by Calla mohla nielen zachrániť svoju svorku a brata, ale aj muža, ktorému ušla spred oltára. Všetko však musí dobre zvážiť, pretože za ponukou sa skrýva množstvo nástrah spojených so smrteľným nebezpečenstvom. Naozaj stojí bývalý snúbenec Ren a priatelia zo svorky za také riziko? Je Shay naozaj ten, koho by si mala vyvoliť, bez ohľadu na to, čo sa udeje? Rozhodnutie nie je ľahké, ale Calla prvý raz v živote drží v rukách kľúč od vlastnej budúcnosti – a najmä od pravej lásky.

Ak ste nečítali prvú časť tejto série s názvom Nočný tieň, túto recenziu neodporúčam čítať, pretože môže vyzrádzať čo to zo spomínanej prvej časti.

Dej začína presne na tom mieste, kde skončila prvá kniha. Teda nie úplne. Calla sa zobúdza u Stopárov a zmätená nevie, čo má robiť... Bojovať? Utiecť? Kde je Shay? Kde je jej svorka a ....Ren! Záchrana sa začína.

Hneď v prvej polovici sa dozvedáme všetky veľmi dôležité informácie o Calle. Ak ste si mysleli, že viac to už autorka vymyslieť a domotať v Nočnom tieni nemohla, tu to máte čierne na bielom. Dozviete sa o tom, čo Calle Ochrancovia zamlčali a taktiež akú úlohu v celom boji spája Shaya. Pri tom všetkom ich sprevádza kopa nových postáv - Stopárov. Dej je prešpikovaný akciou a hlavne Andrea Cremerová sa s nikým nepárala a niekoľko postáv poslala rýchlou cestou mimo obraz.  Dej ako taký bol do polovice naozaj pre mňa nezáživný a to aj napriek tomu, že tam bolo celkovo všetko nové. Nerozpráva len o postavách, ale celkovo prechádza dejinami, ako vznikla vojna medzi Stopármi a Ochrancami a ako to všetko vlastne bolo. Chýbali mi Strážcovia, chcela som sa dostať hlavne ku miestu, kedy konečne na nich príde rad. Bola som zvedavá čo je s nimi a hlavne ako sa Calla rozhodne. Calla mi už nepripadala taká priebojná, ba naopak mala stiahnutý chvostík a bola dosť ustráchaná a nerozhodná. Shay bol opäť starým Shayom, ktorý mal oči len pre Callu a okrem nejakých mečov sa o nikoho iného nezaujímal.

Bum bác... konečne jeden zo svorky. Jeden moment a celá kniha sa zvrtne. Callyn brat to odštartoval a na všetky chyby som zabudla. Svet Stopárov akoby autorka zbuchla doma na kolene pod obrovským napätím, za to dej Strážcov a Ochrancov je tak pekne premyslený, že uvažujem ako na toto vôbec došla.

Nočný tieň bol pre mňa vynikajúcou knihou s drobnými chybičkami a to hlavne trojuholníkom Calla Shay Ren. Stojím sa za tým, že Ren je celkovo lepší typ postavy a pre mňa by bolo najideálnejšie, keby Calla na koniec série zostala s Renom. V tejto knihe mal Ren ale žalostne málo priestoru a týmto bola doslova ochudobnená. Tie dva momenty kedy sa na scéne zjavil Ren boli ale vrcholom knihy. Tým, že autorka túto postavu už od začiatku zahalila rúškom tajomstva a množstvom dokonalých povahových čŕt (  vysoko inteligentný, vysoko príťažlivý a vysoko výbušný, žiarlivý, zamilovaný a tajomný, neočakávateľný.... :D ), drvivá väčšina žien, ktoré tento diel prečíta, jednoducho nebude spokojná.

Shaya by bolo treba poriadne prepracovať, pretože je príliš čitateľný a nevidím dôvod, prečo PREČO?!? by si mal získať Callyno srdce. Keby tam bola aspoň jedna maličkosť, že by bol niečím výnimočným, ale zatiaľ to bohužiaľ skôr vyzerá na to že : " Zakázané ovocie chutí najlepšie ."

Písanie Cremerovej je veľmi ľahké a  pútavé. Výborný štýl. Viac než opisy postáv ako takých, využíva v tejto knihe skôr opisy rôznych situácií a miest a bolo to naozaj dobré na to, aby som si priestor dokonalo predstavila.

Takže zhrňme si to. Na čo sa tešiť?
  • menej romantiky, viac akcie
  • zvraty, zvraty, a opäť zvraty
  • 2x Ren, po ktorom budete túžiť situácia po ktorej budete chcieť okamžite vedieť čo sa stane v poslednej časti
Ak teda vezmem do úvahy prvú polovicu knihy, ktorá sa mne osobne nepáčila dávam je 4 mesiačiky a dúfam, že to Cremerová v poslednej časti zlepší a najlepšie by bolo, keby to ukončila rovno fenomenálne. Táto séria si to totiž zaslúži !