sobota 10. marca 2012

Hosťujúca recenzia by Katarína

Dnes ráno sa mi ozvala čitateľka môjho blogu, či by som jej zverejnila recenziu. Som veľmi rada, že si vybrala práve môj blog a veľmi rada jej recenziu publikujem. Katka sa rozhodla, že bude znova pravidelne čítať knihy a chcela by ich nejakým spôsobom aj spisovať. Katka je pôvodom z Košíc a momentálne pracuje v Prahe.  Má rada rollerblades ("inlajny"), spinning + bike, badminton - vsetko len rekreacne a takisto rada citam a pozeram nekomercne filmy. A teraz sa už nenechajte rušiť a prečítajte si skvelú Katkinu recenziu.

Johannes Mario Simmel – A Jimmy šel za duhou

Špionážny príbeh sa začína vraždou a samovraždou dvoch zdánlivo neznámych ľudí – muža a ženy. Syn zavraždeného muža, Manuel Aranda, prilieta do Viedne z Argentíny aby sa dozvedel viac podrobností a zároveň vypátral príčiny otcovej záhadnej vraždy.

Náhodne sa stretáva s neterou (ktorá je vlastne dcérou, avšak sama o tom nič netuší) vražedkyne svojho otca a spolu sa pokúšajú odhaliť tajomstvo zdanlivo nevysvetliteľnej vraždy a samovraždy svojich príbuzných. Ich prvotná nevraživosť voči sebe postupne prerastie do lásky.

Dej samotného románu sa odohráva v 70-tych rokoch 20. storočia vo Viedni. Avšak počas odhaľovania súvislostí a záhadného počínania vražedkyne Valerie Steifeldovej sa presúvame do obdobia 2. svetovej vojny. Valeria bola vydatá za židovského reportéra Paula Steinfelda, ktorý musel emigrovať z nemeckého Rakúska kvôli svojmu židovskému pôvodu. Valeriu samotnú zamestná dlhoročný priateľ Martin Landau vo svojom malom kníhkupectve. Tu má Valeria možnosť potajme počúvať vysielanie BBC kde pôsobí jej manžel – aspoň takto má možnosť byť mu nablízku keďže vojna a nacistické vyhladzovanie obyvateľov židovského pôvodu ich nedobrovoľne odlúčilo. Valeriin a Paulov syn Heinz počas vojny trpí svojím pôvodom položida a po jeho vylúčení z chemickej školy sa Valeria rozhodne viesť súdny proces o uznanie Heinzovho „árijského“ pôvodu. K tomuto nápadu ju privedie samotný Paul prostredníctvom tajnej agentky Nory Hillovej, ktorá Valeriu vyhľadá a pomáha doručovať správy medzi odlúčenými manželmi. Nora Hillova, po vojne majiteľka luxusného „bordelu“ bude kľúčovou postavou aj pri odhaľovaní zastretej minulosti pre Manuela Arandu.

Akú úlohu tu teda hrá otec Manuela Arandu, ktorý bol počas svojho života uznávaným biochemikom? Čo viedlo Valeriou Steinfeldovu aby zavraždila svetoznámeho biochemika a následne zabila sama seba? A prečo je hneď po svojom prílete Manuel Aranda sledovaný americkými, ruskými a francúzskymi spojkami / agentmi?

Všetky tieto spletitosti a záhady sa postupne odhaľujú čitateľovi na takmer 700 stránkovej knihe, čo môže zo začiatku znieť odstrašujúco, ale samotná záhadnosť udalostí a autorov deskriptívny postup nedá čitateľovi možnosť nechcieť rozuzliť záhadu až do konca.

Ako uvádza sám autor diela, román sa zakladá na skutočných udalostiach, ktoré sa odohrali v rokoch 1934 – 1965 v istom západonemeckom veľkomeste, avšak dej bol prenesený do iného časového odbobia a iného mesta – ako je spomenuté vyššie, takisto ako aj mená, osoby a skutočné udalosti boli pozmenené.

Celá kniha je písaná zaujímavým a do deja vťahujúcim štýlom. Ja sama som sa nevedela odtrhnúť od jej stánok, je nesmierne pútavá a plná záhad, ktoré sa zdajú byť v niektorých pasážach až príliš prepletené a zamotané. V niektorých momentoch som mala pocit, že sa mi už moja myseľ nepojme všetky udalosti a scény, ktoré sú súčasťou deja, avšak autor bravúrne odhalí tajomstvá pekne po poriadku a zakončí dej podľa môjho názoru dosť nečakane.....