utorok 5. februára 2013

Anna Krenina v mp3...


Prednedávnom som riešila strašnú patáliu. Celý týždeň som nestíhala ani len pozrieť do knihy. Ja závislá od tých nádherných voňavých kníh, s príbehmi, pri ktorých jednoducho môžem vypnúť a užívať si moju obľúbenú činnosť. Jednoducho mi čas nedovolil, aby som knihu čo i len otvorila. A práve v tom čase, som mala možnosť vypočuť si audioknihu a nielen vyriešiť moju situáciu, ale zistiť aké výhody má také počúvanie kníh.

Najprv si takú audioknihu trošku priblížime.


Audioknihy si pamätám ešte ako malá, keď mi otec púšťal rozprávky na platniach a viem, že neskôr som ich počúvala na kazetách. Teraz sa dajú zohnať buď na CD, či vo formáte mp3, stiahnuť do počítača a púšťať si ich v mobile, vo svojom mp3 prehrávači, niektorých čítačkách, tabletoch a áno keď chcete, tak použite kľudne aj domáce kino a pustite si ich na plné pecky, nech susedov aj šľahne od jedu. Aspoň budú poznať aj iné než tuc tuc a možno Vám prídu aj poďakovať, že takú dobrú knihu ešte nepočuli :D.

Tieto hovoriace knihy sa delia na skrátené a neskrátené. Tie neskrátené sú doslovne načítané, podľa predlohy. Ani o slovo menej než to, čo sa v skutočnej knihe nachádza. Skrátené sú tie, ktoré sú nejakým spôsobom zmenené resp. skrátené. Zväčša je to z finančného alebo časového hľadiska. A potom ešte bonbónik - dramatizácie a s tým som mala dočinenia ja. Dramatizácie sú tiež buď nahovorené jedným hercom, alebo sú role obsadené viacerými hercami. Je to ako počúvanie divadla.


Anna Karenina Lev Nikolajevič Tolstoj


Interpréti 
Blanka Bohdanová
Vladimír Brabec
Jana Hlaváčová
Jorga Kotrbová
Vladimír Ráž
Martin Růžek
Karolína Slunéčková

Dostala sa mi do rúk Anna Karenina v mp3. Ach preboha... Podľa mňa by sa Tolstoj pri tejto vete, nedokázal prevrátiť vo svojom hrobe. No ale doba napreduje, takže Anna Karenina v mojom mp3 prehrávači, slúchadlá v ušiach, klapka ááááá akcia... ide sa na to...

Túto knihu od Leva Nikolajeviča Tolstoja dúfam netreba ani predstavovať. Nielenže nám ju húdli do hláv v škole, ale pomaly každých cca 10 rokov do kín mieri jej ďalšie a ďalšie filmové spracovanie.

Príbeh o tom, ako sa jedna žena vysporiadavala s láskou v Rusku, na začiatku 19.storočia. Anna vydatá za  staršieho vyššie postaveného muža, sa zaľúbi do mladého grófa Vronského. No v časoch minulých, nebolo pre nevernicu odpustenia. Vtedy totiž spoločnosť takéto konanie odsudzovala a jej manžel zasadil tejto situácií rázny úder. Anna dokáže pre lásku obetovať svoje meno, svoje postavenie, postavenie svojho muža, dokonca opustiť svoje dieťa Serjožu. No aké sú v skutočnosti jej pocity vnútri? Aké to je trápiť sa pre všetko naraz? Aké východisko z tejto situácie? Anna je chorá...chorá pre lásku...

Pamätáte si ešte keď sa takéto dramatizácie púšťali v rádiách? Ja mám ešte čerstvo zafixované v pamäti, ako som sedela v kuchyni pri stole a počúvala monológ nejakého herca, ktorý nahovoril podobnú knihu. Ako dieťa som sa nudila a staré diela ma nebavili. No a teraz som mala zrazu v rukách Annu Kareninu ako dramatizáciu z roku 1967.

Annu nahovorila Blanka Bohdanová česká herečka, maliarka a výtvarníčka, divadelná pedagogička, členka činohry Národního divadla v Prahe, nositeľka Ceny Thálie, držiteľka ceny Františka Filipovského za dabing. Je stvárnenie bolo naozaj úchvatné. Presne sa vedela stotožniť s rolou a veľa krát mi po chrbáte z jej rozprávania behali zimomriavky. A aj slza padla, keď sa lúčila so synom. Skutočne vierohodné ... A tu vidno aká je to osobnosť.

Knihu som počúvala cestou do práce a aj z práce, dokonca pri varení večere. Žiadna monotónnosť, či chabé scény. V tejto dramatizácií boli tie naj scény z knihy, s hudobnými vložkami a takou správnou ruskou atmosférou. Akoby som sa zrazu ocitla v Petrohrade pri neskutočnej dráme.

Netvrdím, že audioknihy sú lepšie ako knihy. Nie to v žiadnom prípade. Knihy sú len knihy a tie sa nedajú ničím prekonať. No audiokniha je dobrým riešením, keď chcete príbeh pri žehlení, pri behaní či v preplnenom autobuse. Proste vtedy, keď sa kniha v rukách nedá držať a aj keby ste veľmi chceli, v tom momente sa nedá čítať. A hlavne, doteraz som ani len netušila koľko kníh je takto spracovaných. Fuj hanba mi - ja viem. Ale sami sa pozrite koľké audioknihy sú na slovenskom trhu. Nie nebojte sa nie sú to len klasiky. Nájdete tam napríklad aj Stiega Larssona či Evitu Urbaníkovú. Ja mám najbližšie v merku Stopařuv pruvodce galaxií.

Za poskytnutie audioknihy ďakujem AUDIOLIBRIXu




4 komentáre:

  1. Ja som počúvala Stopárovho sprievodcu ako audioknihu a čo sa týka spracovania nebolo to zlé, len príbeh ma nebavil. :P
    Annu Kareninu som už dvakrát čítala a bola som na nej v kine, znova ju tak skoro neplánujem, nuž ale je to vcelku dobrá kniha. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. nebavil? ja som totiž zatiaľ len samé chválospevy počula na Stoipárovho sprievodcu

      Odstrániť
  2. Ja ešte s audioknihami skúsenosti nemám, ale Eragona by som tak chcela vyskúšať 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Bola som trosku sklamana Annou Kareninou - nevsimla som si, ze je to len kratka dramatizacia, nie citanie celej knihy... Nabuduce budem pri kupe pozornejsia :-)

    OdpovedaťOdstrániť